Tips för att underlätta vid tät vårdkontakt.

Det finns många anledningar till att man kan ha en tät vårdkontakt. Jag har till exempel haft mycket kontakt med vården i samband med min ätstörning, men även pga. skador och problem till följd av EDS. Jag tänkte ge mina 3 bästa tipsa som gör det lite enklare att hantera all information.
Dessa 3 tips använder jag mig av i väldigt stor utsträckning. Man kan givetvis välja det eller de tips som passar en bäst och modifiera efter sina egna behov.

1, Skriv en lista!
Vården idag innebär ofta en väntetid och väldigt begränsade besökstider, jag vet att detta är frustrerande. Det går dock att göra de bästa av situationen. Skriv ner frågor eller funderingar, ha en lista redo där du skriver ner sådant du vill ha med dig inför besöket. Det är viktigt att du faktiskt skriver ner detta, direkt när du börjar tänka på det. Du kan välja om du vill ha en lista på ett papper eller om du vill ha de digitalt i till exempel telefonen. Jag brukar ha en lista i anteckningarna på telefonen. Eftersom jag alltid har telefonen med mig blir det därför enkelt att skriva ner det direkt. Men dagen/dagarna innan besöket brukar jag sätta mig och gå igenom listan samt skriva ner den på ett fysiskt papper. Detta gör jag för att det känns mer naturligt för mig att sitta med ett papper under mötet, istället för telefonen, och för att vissa personer frågat om dem fått behålla min lista för att kunna ha som stöd vid journalanteckningar.

Jag rekommenderar verkligen detta då du minskar risken att glömmer bort något viktigt, för de är lätt att de blir blankt under själva mötet. Speciellt om du lever med smärta, en utbrändhet eller annan problematik som kan påverka den kognitiva förmågan.
En lista gör också att du är mer förberedd och du kan på så vis minska ångesten och stressen inför besöket. Så fort du skrivit upp en fråga så kan du släppa den så länge eftersom du vet att du kommer få den besvärad vid senare tillfälle. En lista gör det även enklare för vårdgivaren att strukturera upp den tid ni har tillsammans. Det blir på så vis en tydligare struktur, mer tidseffektivt och tryggare.

2, Ha någon med dig vid större eller viktigare möten.
Detta har varit så hjälpsamt för mig! Dels för att min anhörige kan komma ihåg sådant jag inte kommer ihåg att fråga om. Eller för att min anhörige kan hjälpa mig att komma ihåg saker som sagts efteråt. Det har även varit värdefullt att kunna prata igenom de hela då båda hört samma sak. Jag upplever även att bemötandet varit lite bättre när jag haft sällskap med mig. Det är en trygghet som gör att jag inte känner mig lika sårbar som jag kunnat göra om jag är ensam. Just oro för hur jag ska bli bemött är något jag kämpat väldigt mycket med, så det blir ett bra stöd att få ha någon med sig. De leder även till att den anhörige får en bättre insikt i problematiken, hen vet vad situationen innebär och vad som kommer hända härnäst. Detta har varit extra viktigt för mig inför operationer eller större omständigheter. Även om just ditt möte inte skulle gälla ett ingrepp så kan de var skönt att någon med sig för ett den personen ska få en förståelse för situation, vilket gör att man kan prata kring det på ett annat sätt.

Det har oftast varit min mamma som följt med på möten men det behöver såklart inte vara en förälder. Det kan lika gärna vara en partner, en släkting eller en nära vän. Vem som helst kan följa med dig, de viktiga är att du väljer någon du har förtroende för.
Innan besöket är de bra om ni pratar igenom det kommande mötet. En fördel är om du berättar vad du vill ha ut av besöket samt att du berättar saker du vill ha hjälp med. Det kan vara något som är extra viktigt att komma ihåg att säga eller fråga.

 3, Sammanfatta vårdbesöket.
Gör detta så fort du kan efter mötet så du inte glömmer bort viktiga detaljer. De spelar ingen roll om du väljer att skriva de analogt, i en specifik anteckningsbok, eller om du väljer att sammanfatta det digital, i t.ex. en anteckning på mobilen eller ett dokument på datorn. De viktiga är att du skriver det på en samlad plats så du kan gå tillbaka och läsa det vid senare. Det är en fördel om du skriver ner datum, Vem du träffa och vart mötet var, anledningen till besöket, vilken typ av undersökning som gjordes, vad som blev konstaterat och vad som ska göras härnäst.
Om de finns uppföljning eller kommande besök, notera även detta.

Om man har mycket kontakt med vården, oavsett anledning, så är oddsen stora att man glömma bort vad som sagt, gjorts samt när och av vem. Speciellt om du har vård på olika enheter eller  en komplex sjukdomsbild.

Du får stora fördelar av din sammanfattning om exempelvis Försäkringskassan behöver kompletterande underlag vid sjukskrivning eller om försäkringsbolaget behöver en viss information.
Det är även värdefullt för att själv kunna följa sin situation. Man kan med fördel gå tillbaka och se sin utveckling, upptäcka framsteg, bakslag och mönster. Om man dokumentera detta slipper man dessutom hålla många tankar i huvudet samtidigt vilket gör att stressnivån kan sjunka en aning.

Om du har svårt att formulera dig i text av någon anledning kan du antingen använda en funktion för att diktera eller spela in ett röstmemo där du pratar in din sammanfattning. Det är smart att döpa filen till aktuellt datum samt vårdinstans. till exempel "3 december, sjukgymnast" för att senare kunna spara tid om du letar efter specifikt möte. Om du sparar dina filer digitalt kan de var bra att spara dem på 2 olika enheter så inte all info försvinner vid ett eventuellt tekniskt haveri.

Har du provat något av dessa tips tidigare, isåfall vad tyckte du?
Har du några andra bra tips?

 

 

 



Hjälpmedel., Information., Sjukvård. | hjälpmedel, hälsa, ohälsa, sjukvård, strategier | |
Upp